Epigenetic Clocks

Esszenciális tápanyagok, hozzáadott cukorbevitel és epigenetikus kor

Allulose Store

Esszenciális tápanyagok, hozzáadott cukorbevitel és epigenetikus kor középkorú fekete és fehér nőknél

Forrás: JAMA Network   2024. július,  Összefoglalás


 

A tanulmány a középkorú fekete és fehér nők étrendjének összefüggését vizsgálja az epigenetikus öregedéssel, különös tekintettel az esszenciális tápanyagokra, hozzáadott cukorra és étrendi indexekre.

 

A kutatás szerint a magasabb hozzáadott cukorbevitel gyorsítja, míg a jobb étrend lassítja a sejtes öregedést.

 

A tanulmány célja

A keresztmetszeti vizsgálat 342 (átlagéven 39 éves) fekete és fehér nő részvételével azt elemezte, hogy az esszenciális tápanyagok, hozzáadott cukor és étrendi pontszámok (pl. aMED, AHEI-2010, új ENI-index) hogyan hatnak a GrimAge2 epigenetikus óramutatóra, amely a biológiai öregedést méri nyálból vett DNS alapján.

 

Főbb eredmények

Magasabb aMED (β=−0,41), AHEI-2010 (β=−0,05) és ENI (β=−0,17) pontszámok fiatalabb epigenetikus kort jeleztek a teljesen korrigált modellekben.

Napi minden gramm hozzáadott cukor 0,02 évvel (7.3 nap) növelte a GrimAge2 értéket (β=0,02; 95% CI: 0,01-0,04).

 

Következtetések

  • A jobb étrend

(antioxidánsokban, gyulladáscsökkentő tápanyagokban gazdag) és alacsony hozzáadott cukorbevitel lassítja a sejtes öregedést, függetlenül egymástól; ezt longitudinalis vizsgálatokkal kell megerősíteni.

 

  • Visszafordítható folyamat

Dr. Epel és munkatársai szerint az epigenetikus mintázatok változtathatók.

Becsléseik szerint napi 10 gramm (~ 2 teáskanál) hozzáadott cukor elhagyása – hosszú távon fenntartva – akár 2,4 hónappal is visszaforgathatja a biológiai órát. (Ez +20%-ot jelent!)

 

  • Kettős hatás

Az egészséges öregedéshez nem elég a vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag étrend (mint a mediterrán diéta); a hozzáadott cukor bevitelének egyidejű csökkentése kritikus fontosságú a sejtszintű károsodások megelőzéséhez.

  • A hozzáadott cukor

még egészséges táplálkozási kontextusban is káros összefüggést mutat az epigenetikai korral.

 

A grafikon az epigenetikus öregedési gyorsulás koncepcióját szemlélteti, amely a személy biológiai kora (a DNS-metilációs minták alapján meghatározva) és a tényleges kronológiai kora közötti különbséget méri. Részletesebben

 

A cukormentes étrend a fiatalság kulcsa?

A San Francisco-i Egyetem kutatói összefüggést találtak a vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, minél kevesebb hozzáadott cukrot tartalmazó étrend, valamint a fiatalabb biológiai életkor között.

A kutatók azt vizsgálták, hogy az egészséges táplálkozás hogyan befolyásolja az úgynevezett „epigenetikus órát”, azt mesterséges intelligencián alapuló biokémiai tesztet, amely képes az öregedési folyamatok mérésére, valamint különböző betegségek és a halálozás várható előrejelzésére.

Kiderült, hogy minél jobban étkeznek az emberek, annál fiatalabbnak tűnnek a sejtjeik.

Ám még az egészséges táplálkozás esetén is minden egyes gramm elfogyasztott hozzáadott cukor összefüggésbe hozható az epigenetikai életkor növekedésével.

 

Ez az egyik első tanulmány, amely összefüggést mutatott ki a hozzáadott cukor és az epigenetikus öregedés között, és amely ezt a kapcsolatot vizsgálta a különböző rasszba tartozó, középkorú nők heterogén csoportjában. A témával kapcsolatos legtöbb kutatás eddig csak idősebb, fehér résztvevőket vont be.


„Ez a tanulmány segít megérteni, hogy a cukor miért olyan káros az egészségre” – tette hozzá Elissa Epel, Ph.D, a tanulmány társszerzője, az UCSF Pszichiátriai és Magatartástudományi Tanszék professzora.

„Azt eddig is tudtuk, hogy a nagy mennyiségű hozzáadott cukrok az anyagcsere romlásához és a korai betegségekhez kapcsolódnak, valószínűleg jobban, mint bármely más étrendi tényező” – mondta Epel.

„Most viszont már azt is tudjuk, hogy ennek a kapcsolatnak a hátterében a felgyorsult epigenetikus öregedés áll, és valószínűleg a túlzott cukorbevitel korlátozza az egészséges, hosszú élettartamot.”

 

Tápanyag alapú megközelítés

A vizsgálathoz a kutatók 342 fekete és fehér, 39 éves észak-kaliforniai nő élelmezési adatait elemezték, majd összehasonlították az étrendjüket a nyálmintákból származó epigenetikus órajelekkel.

A kutatók pontozták a nők étrendjét is, hogy megtudják, hogyan viszonyulnak a mediterrán stílusú, gyulladáscsökkentő és antioxidáns ételekben gazdag étrendhez, illetve egy olyan étrendhez, amely csökkenti a krónikus betegségek kockázatát.

 

Végül pontozták a nők étrendjét az általuk létrehozott „Epigenetic Nutrient Index (ENI)” mérőszámhoz képest is, amely olyan tápanyagokon (nem élelmiszereken) alapul, amelyek antioxidáns vagy gyulladáscsökkentő folyamatokhoz, valamint a DNS javításhoz kapcsolódnak. Ezek közé tartozik az A-, C-, B12- és E-vitamin, folsav, szelén, magnézium, élelmi rostok és izoflavonok.

Bármelyik diéta alkalmazása szignifikánsan összefüggött az alacsonyabb epigenetikai életkorral, az összes közül pedig a mediterrán étrend esetében volt a legerősebb a kapcsolat.

A kutatók külön vizsgálták a cukorbevitelt is, és azt találták, hogy a hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszerek fogyasztása felgyorsítja a biológiai öregedést még az egyébként egészséges táplálkozás mellett is.


„Tekintettel arra, hogy az epigenetikai mintázatok visszafordíthatónak tűnnek, előfordulhat, hogy ha hosszútávon akár csak napi 10 grammal kevesebb hozzáadott cukrot fogyasztunk, 2,4 hónappal csökkenhet a biológiai korunk” – mondta Barbara Laraia, Ph. D., RD, az UC Berkeley Élelmiszer, Táplálkozás és Népegészségügyi program professzora.

 

 

Kelhet-e valakinek ennél meggyőzőbb érv arra, hogy teljesen elhagyja a cukorfogyasztást és allulózra cserélje?!

 

 

 

Vissza a blogba
Allulóz Édesítő eperrel

Az allulóz

lehetővé teszi, hogy számos olyan ételt és italt fogyasszon, amelyeket eddig is élvezett, vagy amelyeket élvezne... – mindezt azonban, hozzáadott kalóriák nélkül!

Ez az egyetlen természetes cukor, ami nem károsítja a szervezet anyagcseréjét, hanem kifejezetten kedvező hatással van rá.

Ez nekem is kell!